Ikke bare lek lenger

Har vært innom oppstarten av det å ha interesse for modeller i flere varianter. Men nå sist modelljernbane. Jeg har nevnt litt om de forskjellige vanligste merkene på markedet, jeg har snakket litt om selv grunn oppstarten -kanskje allerede på lavt aldersnivå som barn. Og kanskje kan man skape seg sin egen både private hobby og familiehobby gjennom nettopp denne interessen for modeller og bygging av modeller. For ikke å snakke om det «kicket» det blir den dagen du har bygd din første modell og skal ut for å teste den aller første gang i friluft. Tenker da på modellfly eller biler. Skal love deg at blodpumpa de vil slår et par ekstra slag når dette skal skje!

Utvikling fra lek til hobby

Som i alt annet så er det noen som skal dra en lek eller en hobby videre enn bare å høre hjemme på gutte- eller jente rommet eller hobbyrommet. Slike tilfeller har vi selvfølgelig også når det gjelder modelljernbane.

I Fredrikstad ser vi i dag Nordens største modelljernbane bygd opp. Den åpnet sine lokaler til offentlig adgang for publikum i 2010. Dette har blitt en stor attraksjon for byen. Anlegget ligger i Gamlebyen på østsiden av sentrum. Men det går ferger og busser og alt fra sentrum og over til området der anlegget ligger. Det er den lokale jernbane entusiasten og alt muligmannen Arne Børresen som står bak dette. Trinn to av hans anlegg åpnet i 2012 og trinn tre og fire er underveis i bygging og på planleggings stadium.

Hva er egentlig en modelljernbane

Historien om modelljernbane finner vi helt tilbake til slutten på 1800 tallet. Det har blitt funnet både lokomotiver og vogner i modellstørrelser som gikk rett på gulvet. Både i versjoner med damp, urverk og elektrisitet som drivkraft. Så kom også skinnegangene og mye annet utstyr for å skape helhet. Alt på slutten av 1800 tallet. Flere typer sporbredder og entusiaster fikk raskt samlet mye under felles normer slik at utstyr fra forskjellige leverandører etter hvert kunne benyttes om hverandre. Mye av dette holdt seg lenge, og i dag er det nede i to hoved internasjonale normer. En europeisk norm og en amerikansk norm. Dette er ikke normer for sporvidder eller skalaer, men hvordan hjulene og skinnene skal utføres slik at de kan benyttes om hverandre

Tidlig utvikling

Direkte på 1900 tallet kom Märklin med nytt 3-skinnesystem hvor strømmen ble ledet inn i denne skinnen mellom de to kjøreskinnene.

Det har etter hvert på 1900 tallet kommet også mer nytt innen sporvidder som kalles H0 med sporvidde 16,5 mm. Dette er i dag verdens mest benyttede sporvidde da materiellet til denne vidden er omtrent halvparten så stort som mye av det andre som fantes på markedet.

Kombinasjonen skala 00 med 16,5 mm sporvidde er fortsatt i bruk som egen skala, men brukes nesten utelukkende i Storbritannia og med skalaen 1:76,2 bortsett fra sporvidden, mens H0 med skala 1:87 er en ekte halvering av skala 0 (skala 1:43,5).

Mens skala 0 var populær i mellomkrigstiden, overtok skala H0 (og 00) mer og mer av markedet etter krigen. Enda mindre skalaer oppstod også. I 1949 presenterte firmaet Rokal skalaen 1:120, senere kalt TT. Arnold presenterte skala N (1:160) i 1960, og Märklin skala Z (1:220) i 1972.

Mye å velge i hele veien!

Top